Krajowe Wytyczne organizacji bezpiecznego ruchu rowerowego w Polsce
W grudniu 2019 r., Instytut Transportu Samochodowego i M&G Consulting Marketing zrealizowały na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury dokument pn. „Wytyczne organizacji bezpiecznego ruchu rowerowego” w Polsce. Minister Infrastruktury zarekomendował Wytyczne „do stosowania w zakresie przygotowania inwestycji, budowy, przebudowy, remontu oraz utrzymania dróg publicznych, jako standard” na terenie całej Polski przez zarządców dróg i ulic, planistów i projektantów infrastruktury rowerowej.
Krajowe Wytyczne bezpiecznego ruchu rowerowego zostały wykonane m.in. w wyniku analiz dokumentów krajowych i międzynarodowych, badań terenowych (przeprowadzonych na 80 poligonach badawczych w 18 JST w Polsce), obserwacji zachowań uczestników ruchu (zbadano natężenie i prędkość ruchu, widoczność i przejezdność w obrębie skrzyżowań itp.), badań ankietowych (bezpośrednich i internetowych), pozyskanych opinii od zarządców dróg różnych kategorii.
Wg Ministerstwa Infrastruktury: „Opracowanie stanowi oczekiwany od wielu lat, cenny materiał dla jednostek samorządu terytorialnego różnych szczebli planujących realizację infrastruktury przeznaczonej dla ruchu rowerowego. Katalog przykładowych rozwiązań infrastruktury dla rowerzystów zawiera schematy bezpiecznych rozwiązań geometrycznych i organizacji ruchu, zdjęcia przykładowych rozwiązań, kryteria i warunki ich stosowania, czy też schematy przykładów konstrukcji nawierzchni. W katalogu ujęto ponadto jednostkowe kalkulacje cenowe, które mogą stanowić pomoc przy szacowaniu kosztów poszczególnych inwestycji”.
dr Jakub Zamana (członek zespołu badawczego), zaznaczył, że „przygotowane Wytyczne składają się z trzech części tj.
(1) Katalogu przykładowych rozwiązań infrastruktury rowerowej, w którym uporządkowano kwestie związane m.in. z planowaniem: „kontraruchu”, „kontrapasa” na drogach jednokierunkowych, drogi dla rowerów i pieszych, urządzeń do separacji ruchu rowerowego, sygnalizatorów na przejazdach dla rowerzystów, detektorów ruchu, oznakowania kierunku o toru ruchu rowerów (P-27), śluz dla rowerów na skrzyżowaniach, przejazdów dla rowerzystów, przekroju drogi „2-1” dla rowerów, przejazdów przez torowiska kolejowe i tramwajowe, tras rowerowych w obszarach leśnych i parkach, pasów ruchu dla rowerów.
(2) Podręcznika, w którym przedstawiono m.in. wytyczne do planowania, projektowania i eksploatacji infrastruktury; aspekty prawne (krajowe i międzynarodowe) kształtowania infrastruktury rowerowej, standardy proceduralno-techniczne projektowania infrastruktury; charakterystykę ruchu rowerowego (oczekiwania, kwestie bezpieczeństwa na podstawie analiz krajowych i międzynarodowych), rekomendacje do zarządzania bezpieczeństwem ruchu rowerowego; zalecenia do planowania i projektowania infrastruktury rowerowej.
(3) Rekomendacje zmian w regulacjach prawnych, które zawierają nowatorskie rozwiązania w kwestii planowania i projektowania infrastruktury rowerowej na terenie Polski. W ramach rekomendacji nowych rozwiązań przeprowadzono analizę literatury przedmiotu, krajowych i międzynarodowych dokumentów strategicznych i planistycznych, a także dodatkowe badania terenowe w krajach europejskich, gdzie jest największych ruch rowerowy i spójna infrastruktura rowerowa (tj. Dania i Holandia). Na podstawie przeprowadzonych analiz zarekomendowano do wdrożenia zmian prawnych w kwestii możliwości planowania, projektowania i budowy następujących nowych typów infrastruktury dla rowerzystów: rowerostrady, ulicy rowerowej, przekroju drogi „2-1” dla rowerów, nowe elementy oznakowania infrastruktury dla rowerzystów, konstrukcje nawierzchni dróg dla rowerów, propozycje innych zmian w aktach prawnych dotyczące ruchu rowerowego”.
Źródło: gov.pl, Serwis Rzeczypospolitej Polskiej, 2020.
M&G Consulting Marketing
Adres do korespondencji: Polska, 01-391 Warszawa, ul. A. Krzywoń 6 lok. 108
tel./fax 22 666 17 29, kierownik projektu: tel. kom. 502 061 473
e-mail: mg.consulting@wp.pl, biuro@mgconsulting.pl