Podczas odbywającego się 21 czerwca seminarium "Bezpieczne i wygodne drogi dla rowerów", Jarosław Panek z Regionalnej Organizacji Turystycznej woj. świętokrzyskiego, której powierzono promocje całego produktu turystycznego GreenVelo, stwierdził, że udało się zbudować świadomość istnienia takiej ciekawej oferty turystycznej, przybywa np ludzi, którzy przejechali całą trasę GreenVelo. Jednocześnie jest znaczny potencjał tego produktu, o ile będzie spójnie zarządzany (i w kwestii standardu infrastruktury i w kwestii promocji). Jako możliwe kierunki rozwoju wskazał np. współpracę z przewoźnikami kolejowymi na trasach lokalnych w zakresie wspólnej oferty na przejazd i wypożyczenie roweru czy zorganizowanie sieci wypożyczalni rowerów na trasie, na wzór systemów roweru miejskiego.
Maria Dąbrowska-Loranc i Marek Zamana z konsorcjum M&G Consulting Marketing/Instytut Transportu Samochodowego zaprezentowali realizowany projekt - na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa - wytycznych organizacji bezpiecznego ruchu rowerowego. Projekt składa się z dwóch etapów. Najpierw ma zostać przeprowadzone badanie skuteczności stosowania w Polsce wybranych urządzeń i rozwiązań inżynieryjnych z zakresu organizacji i infrastruktury ruchu rowerowego.
Ministerstwo zleciło, żeby były to takie rozwiązania, jak dwukierunkowy ruch rowerów w terenie zabudowanym, bez podłużnego oznakowania poziomego, po ulicach jednokierunkowych, gdzie prędkość jest ograniczona znakami do 30 km/godz., drogi dla rowerów, z których mogą korzystać piesi, urządzenia uspokajające ruch na drodze dla rowerów (np. na dojazdach do przejazdów dla rowerzystów), detektory ruchu rowerowego. Z kolei Wykonawca zaproponował, żeby przebadać m.in. przekrój drogi „2-1” – jeden pas ruchu w osi drogi przeznaczony dla ruchu pojazdów innych niż rower i po obu jego stronach jednokierunkowe pasy ruchu dla rowerów; w przypadku mijania się pojazdów jadących w relacjach przeciwnych, każdy z nich zbliża się do prawej krawędzi jezdni (korzystając z części pasa ruchu dla rowerów) – jeśli pas ruchu dla rowerów zajmuje rowerzysta, wówczas ma on pierwszeństwo przed tym pojazdem, przejazdy rowerowe przez torowiska kolejowe w obrębie przejazdów niestrzeżonych i przebieg dróg rowerowych przez obszary leśne i parki miejskie.
Po przeprowadzeniu badań, ich wyniki mają być wykorzystane do opracowanie w formie podręcznika wytycznych organizacji bezpiecznego ruchu rowerowego - to będzie drugi etap projektu. Finalny efekt ma powstać do marca 2020 roku.
Źródło: Polski Kongres Drogowy
M&G Consulting Marketing
Adres do korespondencji: Polska, 01-391 Warszawa, ul. A. Krzywoń 6 lok. 108
tel./fax 22 666 17 29, kierownik projektu: tel. kom. 502 061 473
e-mail: mg.consulting@wp.pl, biuro@mgconsulting.pl